Geaard zijn

1-12-2016


Als we ons lichaam kunnen voelen in contact met de grond, de aarde onder ons,  kunnen we de signalen van ons lichaam beter waarnemen. We noemen dat geaard of gegrond zijn. Doordat je in je lichaam aanwezig bent zijn je zintuigen actiever, neem je meer waar en kun je ook beter luisteren naar de signalen van je lichaam.
Het effect van geaard zijn zorgt voor een voelend en levend contact met je lichaam en daardoor met je innerlijke stem. Je ervaart je verbondenheid met het grote geheel beter en je energie gaat weer stromen. Je kunt dan ook beter waarderen wat er al is en je kwaliteiten en talent gaan herkennen. Alles is al in jou aanwezig!

Door een overmatig actief intellect is bij ons mensen de natuurlijke verbondenheid met de aarde verstoord geraakt. Soms overwoekeren malende gedachten alles, waardoor de gronding verdwijnt en ook je natuurlijke staat van zijn op de achtergrond raakt. Ziekte, pijn en ongemak krijgen dan makkelijk vat op je.

Gegrond ofwel geaard zijn is er niet vanzelf en het is al helemaal niet vanzelfsprekend.
Het vraagt om oefening en aandacht. Aanvankelijk dagelijks maar op een bepaald moment zal je merken dat het er soms vanzelf is. Je lichaam raakt gewend aan de nieuwe modus.

Hoe kun je er zelf voor zorgen voor meer geaard te zijn?
- Wandelen, dansen, springen helpt.
- Of zorg voor een voetmassage of lichaamsmassage.
- Je lichaamsgewicht ten volle ervaren en goed doorademen is helpend.
- Een sessie lichaamsgerichte therapie volgen ;-)
- Sauna, rusten....
- En zorgen voor voldoende slaap!

De aarde is onze moeder en draagt ons! Kun jij je gedragen voelen?

Francien

______________________________________




Je ego is als een huis

zomer 2016

Onlangs tijdens een workshop werd het de deelnemers duidelijk hoe je je ego nodig hebt. Men realiseerde zich hoe je zonder dat ego blijft rondcirkelen in je gewoontepatronen. Je kunt met een goed ontwikkeld Ik-gevoel de koers van je leven bepalen.

We kennen allemaal de negatieve betekenis van het te veel aan ego. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van overheersing, drift, machtswellust en de neiging tot manipuleren. Dit te veel aan ego komt voort uit een gebrek aan vertrouwen. Het is eigenlijk een overschreeuwen van de onzekerheid.

Een sterk, gezond ego daarintegen is als een huis, het geeft je de stabiliteit en bescherming die je nodig hebt om je mogelijkheden te zien en om naar je intuïtie te luisteren. Ervaar je je ego als te zwak? Voel je je bijvoorbeeld onmachtig in bepaalde situaties? Je ego kun je wel ontwikkelen!

Een sterk en pretentieloos ego kan zichzelf goedkeuren en helpt om ont- spannen te kunnen leven.
Met een pretentieloos en ontspannen ego kun je ook weer lachen om jezelf, relativeren, het geeft ruimte voor de mentaal ontspannen toestand van innerlijke vriendelijkheid en voor genot.

Op het lichamelijke vlak helpt het je bewust te worden van het gebied boven je navel, je maagstreek, ook wel zonnevlecht genoemd. Als je in elkaar gedoken zit of staat heeft dat gebied geen ruimte, krijg je weinig lucht en maak je jezelf letterlijk klein. Als je stevig verbonden bent met de grond en dat gebied vervolgens ruimte geeft neem je ruimte in en krijg je weer lucht. Je kunt je dan ook kwetsbaar voelen. Onderzoek dit gebied!
Is het niet een grote uitdaging om een stevig huis te bouwen? Een huis waarvan de ramen open kunnen en een deur waardoor de gasten binnen mogen komen om contact te maken met jou?

Soms heb je even iemand nodig om te zien waar en hoe je de cirkel kunt doorbreken zo dat het vuur in jou opnieuw kan branden en je gepassioneerd in het leven kunt staan. Een individuele coaching kan je verder op weg helpen.
http://www.tridance.nl/coaching.html


Francien

_______________________________________________________________________


 

Op welke momenten ben jij er liever even niet?

8-03-2016

En welke manieren gebruik je daarvoor?
Ga je extra veel werken, eten, poetsen? Of heb je andere vluchtmechanismen?
We hebben ze allemaal! En we hebben ze ook allemaal nodig. Stel je voor dat je je vluchtmechanismen niet had. Dat zou wel even schrikken zijn.

Maar op een goed moment werken deze mechanismen niet meer vóór je maar tégen je. Ze worden beperkend en verstikkend. Je hebt eerst niet door wat er aan de hand is en het lijkt of jouw leven niet meer jouw leven is. Wil je dat heel graag anders? Dat kan!

Je kunt je leven weer voluit gaan leven als je die patronen die je niet meer helpen gaat kennen en begrijpen. Er mild mee kunt zijn in plaats van ze weg te willen hebben. Je kunt ze niet zomaar loslaten want je hebt ze misschien af en toe nog nodig.
Het is een prachtige uitdaging hiermee aan de slag te gaan en stapje voor stapje wordt dan jouw authentieke zelf zichtbaarder en krijg je de regie terug over je eigen leven!

Klinkt dit aantrekkelijk? Dan is de training 'Zichtbaar zijn' voor vrouwen die start op 30 maart misschien iets voor jou!?

NIEUW!! In september gaat er ook een training 'Zichtbaar zijn' voor mannen van start!!. Kijk hier voor uitgebreide info.

Kom tevoorschijn!
Francien


_______________________________________________________________


Waarnemen = contact maken = zichtbaar zijn

1-03-2016


Tijdens het geven van een masterclass aan toneelschoolstudenten door Rutger Hauer werd aan hem gevraagd wat het belangrijkste was in zijn lessen. Hij zei: ‘ik leer studenten beter waarnemen’. En de interviewer vroeg waarom juist dat het belangrijkste was. Hij zei: ‘wanneer een acteur goed waarneemt is hij zelf meer aanwezig en kan meer in contact zijn met zijn medespelers en zijn publiek’. Wow ik voelde meteen wat hij bedoelde door mijn ervaringen met dansen. Wanneer je waarneemt terwijl je danst is je dans doorleefd en voor anderen meer zichtbaar. Je voelt je totaal verbonden en als het ware één met alles in dat moment.

Soms is gezien worden best eng. We zijn vaak geneigd onszelf onzichtbaar te maken. Ons te schamen voor vanalles en nog wat. En vooral als het gaat om vrije bewegingen, dansen van binnenuit. Maar het is een enorme uitdaging en het geeft zelfvertrouwen als je het doet!

Als je de mensen die je tegenkomt bewust ziet, komt er altijd wel iets terug. Een glimlach, een moment van contact. Soms alleen het besef dat die ander in een fractie van een seconde, zag dat jij hem of haar zag. Dat zijn leuke dingen. Ga er eens mee experimenteren!

'Waar-nemen' is eigenlijk ook een heel mooi woord. Het gaat over ontvankelijk zijn voor de waar-heid van dat moment.
ZIEN is niet zo zeer een actie, meer een toestand van zijn. Zien doe je met je wezen, met je hart.

We oefenen dit o.a. in de ‘Zichtbaar zijn training’ maar ook bij Danstherapie. Je eigen bewegingen waarnemen en tegelijk zien wat er om je heen is. De ander bewust zien terwijl je je eigen lichaam waarneemt. In het begin is het niet makkelijk maar uiteindelijk wordt je er rustig van. Je kunt dit trouwens altijd en overal oefenen. Als je fiets, wandelt of aan het winkelen bent.
Laat me graag je ervaringen weten! Bijvoorbeeld op onze Tridance facebookpagina.


Tot ZIENS :-) !
Francien

_________________________________


Opgeruimd voelt goed!

14-02-2016

Opgeruimd staat niet alleen netjes, het voelt ook goed! Je merkt dat de lucht opklaart als je hebt opgeruimd en dat er weer nieuwe kansen en mogelijkheden zijn. Soms is het niet precies te benoemen, waarom je opluchting voelt. Je kunt ongemerkt dingen verwerkt hebben of moeilijkheden overwonnen hebben.
Maar als je moe bent of belast met zorgen of emoties kun je daar ook zèlf  iets aan doen. Soms helpt een douche nemen of een wandeling maken. Gezonder eten en drinken zijn zeer helpend en daarmee ontdoe je je lichaam letterlijk van afvalstoffen.

Als je weet wat je precies dwars zit, is dat een mooi startpunt. Duw het niet weg en maak het niet onbelangrijk. Met andere woorden: kijk eens of je het er mag laten zijn van jezelf, zonder het te beoordelen. Als het er eerst helemaal mag zijn zul je  snel merken dat er ruimte en opluchting ontstaat. Ruimte voor misschien een waardevol inzicht ...

Hieronder vind je een paar lichaamsgerichte opruimacties die snel effect kunnen hebben en eenvoudig te doen zijn:

1. Goed en volledig uitademen:
We houden zonder dat we het weten lucht vast bij het uitademen. Door die laatste restjes lucht juist wèl uit te ademen voer je via de uitgeademde lucht afvalstoffen af uit je bloed. De oefening gaat alsvolgt: Wanneer je uitademt met wat weerstand in je mond, dus met een ffff-geluid, lukt het beter om volledig uit te ademen. Zorg dat je het laatste restje lucht, wat je normaal geneigd bent vast te houden, helemaal uitblaast. Tot je voelt dat het echt op is. Wacht dan tot de volgende inademing vanzelf naar binnen stroomt en adem vervolgens weer uit met ffff... Doe dit zo drie ademtochen en voel dan na afloop bewust het effect in je lichaam.

2. Je energieveld opschonen:
We hebben rondom ons lichaam een energieveld waarin vermoeidheid kan blijven hangen. Je kunt dat veld opschonen door van beneden naar boven dat veld als het ware met je handen ‘op te schudden’. Alsof je de veertjes van een dekbed opschudt; eerst rondom je enkels en zo langzaam naar boven tot en met de bovenkant van je hoofd. Doe het met aandacht, rond alle lichaamsdelen, en adem ondertussen goed door. Als je klaar bent ga je rustig staan en voel je wat het effect is.

3. Jezelf vergeven:
Jezelf vergeven is een manier van opruimen waarvoor het nodig is mild te zijn naar jezelf. Mild zijn en jezelf je fouten en misstappen vergeven, zodat je weer volledig van jezelf kunt houden, zowel van je aangename als van je minder aangename eigenschappen en karaktertrekken. Deze speciale mix is wat jou uniek maakt! Schrijf eens de dingen op die je jezelf maar moeilijk kan vergeven. Leg vervolgens je handen op je hart en zeg liefdevol tegen jezelf: Ik vergeef mezelf dat ik……………, ik vergeef mezelf. Herhaal dit net zolang tot je voelt dat je jezelf werkelijk vergeven hebt. Komen er tijdens deze oefening nog meer dingen naar boven die je jezelf kwalijk neemt, vergeef jezelf dan ook deze dingen.

Succes en opgeruimde groeten!
Francien

_________________________________


Moed

16-12-2015

We denken bij het woord moed meestal aan heldendaden of iets wat daar op lijkt. Maar wat we in het dagelijks leven nodig hebben is ‘gewone moed’. Sociologe Brené Brown heeft het over ‘gewone moed’ en beschrijft dat als de bereidheid hebben om jezelf te laten zien en om gezien te worden.

Onze cultuur is zo ingericht dat alles perfect moet zijn of bijzonder. Er mogen geen fouten gemaakt worden. Dus het is altijd dapper om iets te doen dat je niet automatisch of vanzelf doet. Dat kan zijn: Iemand aankijken, een vraag stellen die je normaal niet makkelijk zou stellen of een alsmaar uitgestelde actie doen.

Zelf voel ik me altijd enorm opgelucht als ik zo’n ongemakkelijke drempel ben overgegaan en dat gevoel van opluchting en blijheid is op zich natuurlijk al prettig. Een leuke bijkomstigheid is dat je omgeving met  je mee beweegt. Ken je dat? Dat alles ineens makkelijker gaat als jij lekker in je vel zit? Als je vaker zo’n dappere stap zet ontvang je, vaak nog ongemerkt, kleine beloningen. Voor die beloningen heb je dus zelf gezorgd!
Nureyev, een van de allergrootste dansers in de wereld zei: ‘het gaat er niet om groot te zijn in iets groots, het gaat erom groots te zijn in kleine dingen.’

Ik geef je met plezier mijn 4 stappenplan om moed te vatten als je een drempel(tje) voelt aankomen:

1. Even stil staan bij het lichte gevoel van angst. Als dit gevoel er mag zijn gaat het jou niet bepalen in je handelen.
2. Vervolgens een paar keer rustig in en uit ademen en je lichaam voelen in contact met de grond.
3. Maak contact met de ander of  ‘het andere’ en besef dat jij ruimte mag nemen om te zeggen, vragen of doen wat JIJ wil zeggen, vragen of doen.
4. Doe het!

Kijk wat je ervaart.... Veel gewone moed gewenst!
Ik hoor graag iets over je ervaring en het hoeft niet groots ;-) . Stuur naar: info@tridance.nl 

Francien

_____________________________________________________




Vrijheid, respect en liefde

5-5-2015

Dit is een speciale dag! Heel regelmatig maar zeker ook vandaag voel ik me enorm dankbaar. Dankbaar voor het feit dat ik al zoveel jaren in vrijheid mijn werk kan doen. Werk dat er toe doet omdat het mensen thuis laat komen in hun lichaam, gezonder en krachtiger laat worden en hen verder helpt in hun levens.
Dankbaar omdat ik mensen zoveel lichter heb zien worden, puur omdat ze zich bewust konden worden van wie ze zijn en wat de betekenis van hun aanwezigheid op deze aardbol is. Ik voel me dankbaar vanwege het diepe besef dat ik deze vrijheid te danken heb aan anderen die hun leven hebben gegeven voor de vrijheid, ten koste van onnoemelijk veel leed en pijn.

Ik ervaar deze tijd, die ons is gegeven als een groot geschenk. Omdat we de kans hebben om wakker te worden voor de noden van anderen en van de aarde. Een geschenk dat maar nauwelijks te bevatten is, zo groot. Want het geeft ruimte voor liefde, meer dan ooit in de geschiedenis. Dat maakt me nederig en zorgt voor het nodige respect.

Mijn leraar in de Soefi-traditie zei: ‘Respect komt voor liefde’. Als er geen respect is kan er geen liefde zijn en kan er ook geen vrijheid zijn. Het woord respect komt van ‘respectare’ en betekent ‘opnieuw zien’, ‘opnieuw kijken’. Als je opnieuw naar iets kijkt zie je het bijna altijd anders vergeleken bij hoe je het eerder zag. Dat betekent dat je het opnieuw kunt waar-deren m.a.w.: her-waar-deren. De waarde van iets voelen zorgt voor een meer werkelijk contact met dat wat is of was. En het zorgt altijd voor verwondering, verwondering voor wat leeft en beweegt….
En begint niet alles bij zelfrespect? Zelfrespect zorgt voor vrijheid, keuzevrijheid. We hebben de keuze om ons bewuster te worden van het verschil tussen de gezonde kanten van ons ego en onze schaduw. Er wordt van ons gevraagd om wakker te worden voor wat werkelijk nodig is en dat vraagt veel moed. Moed om dingen die niet makkelijk zijn, aan te kijken.
Wat wij kunnen teruggeven aan al die mensen die voor vrijheid hebben gestreden is onze plaats in het leven werkelijk in te nemen en wakker zijn, niet te verdwijnen in onze grote en kleine persoonlijke trauma’s en liefdevol te ZIJN.
Van harte een liefdevolle dag voor jou!

Francien



_______________________________________________________


Je leven leven...

8-02-2015

Het leven volledig leven is een kunst. Wil jij je leven volledig leven? Ik vind het een grote uitdaging.
Ik las het volgende en dat sprak me aan: ‘Het belangrijkste voor een mens in dit leven is nu volop te leven, zich vol enthousiasme doelen stellen en die met grote energie nastreven, grote zaken te verwezenlijken, dingen te scheppen, zijn grenzen te verleggen.

Een mens moet niet een kalm leven leiden om een grote gemoedsrust te bekomen. Hij moet daarentegen moeilijkheden opzoeken om die te kunnen overwinnen, en zo te voelen dat men leeft, dat men een superieure mens is. Enkel dat maakt het leven waard om geleefd te worden. Dit kan verduidelijkt worden door volgend beeld. Een mens die om een berg heenloopt om geen zorgen of moeilijkheden te hebben, is een oninteressante mens. Interessant is de bergbeklimmer, die juist de hoogste en steilste berg wil beklimmen om op de top van het mooiste uitzicht te genieten en vooral om trots te zijn dat hij de berg heeft kunnen bedwingen.’
Nu wil ik niet zeggen dat iedereen de hoogste en steilste berg moet beklimmen. Of iemand dat wil en kan hangt van veel dingen af. Ook is het een vraag wat je daaronder verstaat. Voor de een is dat anders dan voor de ander. Wat mij wel aanspreekt is dat je een bewuste keuze maakt om de een of andere moeilijke periode of situatie aan te gaan in plaats van die te omzeilen.

De dingen die op je pad komen aangaan en ondanks angst verder gaan maakt sterk en het geeft moed en zelfvertrouwen. Dat is mijn eigen ervaring en ik ervaar steeds hoe me dat inspireert en energie geeft.

Francien


_____________________________________________________

Het belang van creatief bezig zijn

4-02-2015

Nieuws!
Voor mij is het geen nieuws meer maar ik las daarnet in het blad Psychologie: ‘Creatief bezig zijn verbetert de immuunfunctie en activeert het parasympathische zenuwstelsel: daardoor dalen de hartslag en de bloeddruk en wordt er minder cortisol in het bloed aangetroffen’.

Dansen en bewegen op een creatieve en aandachtige manier werkt, blijkt uit allerlei onderzoeken die ook gedaan zijn naar de werking van bijvoorbeeld Qi gong en Mindfulness, preventief als het gaat over gezond zijn en gezond blijven. Het immuunsysteem wordt namelijk ook gunstig beïnvloed omdat je geniet.
Genieten is gezond! Behalve dat het werkt op de langere termijn en preventief, zie ik elke les weer dat de lessen Vrije dans de mensen goed doet. Iemand die bedrukt en moe binnen komt gaat met een lachend gezicht en energie weer naar buiten. Zelf geniet ik dan bijna nog het meest!
Francien


_____________________________________________________


In contact met je hart

4-11-2014

Wanneer doe jij iets vanuit je hoofd en wanneer vanuit je hart? Voel je het verschil? Ik voel het heel goed en ik ben blij dat ik in ieder geval het verschil waarneem. Het één is niet beter of slechter dan het ander maar te kunnen kiezen vond ik een ontdekking. Sommige dingen moeten gewoon gedaan worden, simpel. Zeker! En toch….
Wanneer je het contact met je hart kunt blijven voelen, letterlijk, in alles kom je in een toestand waarin de dingen makkelijker gaan. Dit is een toestand die Flow wordt genoemd. Zelf ben ik dit jaren lang blijven oefenen want net zoals leren pianospelen kan ook het voelen geoefend worden. Immers, werkelijke verandering kan alleen via je lichaam gaan. Voelend kijken, voelend afwassen, voelend in contact zijn. Dit verandert iets wezenlijk in je hele manier van doen en zijn. Het zorgt voor werkelijke aanwezigheid.

Doe het NU, in DIT moment en je ervaart meteen het verschil!
- Voel het contact met de grond en met je lichaam…. Wat doet het?
- Of: stel je eens voor dat je je eigen hart in een lekker warm badje legt en voel wat dit doet met je lichaam.

Ik verdiepte me in de relatie tussen het functioneren van de mens en het bewegend lichaam. Een mooiere relatie bestaat er niet voor mij! Deze relatie werkt verdiepend, inspireert en zorgt voor meer voldoening in mijn werk met mensen. En…. het leert me voelen wat ik nog kan leren.
Ik wens je veel aanwezige momenten!
HARTelijke groet!